آیا ChatGPT جایگزین نویسندگان می شود؟

از زمانی که Open AI آخرین نسخه خود از فناوری GPT  را منتشر کرد، دنیای نویسندگی پر از حدس و گمان درباره این موضوع شده است که آیا ChatGPT جایگزین نویسندگان خواهند شد؟ یا برعکس اینکه، تقاضا برای نگارش متون توسط نویسندگان به دلیل خلاقیت و دیدگاه منحصر به فرد آن‌ها  بیشتر خواهد شد؟ در این  مقاله ضمن بررسی همه جانبه این موضوع به این سوال پاسخ می‌دهیم.

مزایای استفاده از ChatGPT به عنوان یک ابزار برای نوشتن

درک کامل و پاسخگویی به پرسش‌ها

توانایی OpenAI ChatGPT در درک و پاسخ به سوالات یکی از ویژگی‌های کلیدی آن است، به این معنی که شما می توانید با یک ربات گفتگو کنید. اغلب اوقات، پاسخ‌های دریافتی از آن کاملا منطقی است. نکته مهم در این است که بحث های قبلی در حافظه ربات باقی می‌ماند و از این اطلاعات برای تولید و بهبود پاسخ‌های مرتبط و منسجم استفاده می‌کند.

این گفتگوی روان، ChatGPT  را به ابزاری قدرتمند برای نگارش محتوا تبدیل می‌کند. این ربات می‌تواند از مفهوم سازی تا ویرایش، برای نوشتن یک پست وبلاگ به شما کمک کند. قابلیت درک و پاسخگویی به زبان‌های مختلف ویژگی خاص Chat GPT است که فعالیت نگارش را بسیار ساده می‌کند.

سرعت و کارایی

وقتی صحبت از سرعت و کارایی می شود،  ChatGPT قدرت خود را به رخ می‌کشد. این موضوع ابزاری مناسب برای به روز رسانی مقالات موجود است. فرقی ندارد که شما نیاز به اصلاح یک پست وبلاگ یا چند بخش از محتوا داشته باشید؛ در هر حالت این ابزار،  کارتان را در چند ثانیه انجام می‌دهد. به سادگی متن و درخواست خود را کپی و جایگذاری کنید  ChatGPT بقیه کارها را انجام خواهد داد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از ChatGPT به عنوان یک ابزار نوشتن، سازگاری و دقت آن است. این ابزار می‌تواند لحن، سبک و محتوای با کیفیتی را تولید کند. این امر به ویژه برای مشاغلی که باید صدای برند مشخص و ثابتی را در طول محتوای خود حفظ کنند، بسیار مهم است. در ضمن، این ابزار کمتر از نویسندگان مستعد خطا است و اشتباهات گرامری یا املایی را مرتکب نمی‌شود.

توانایی تولید محتوای انبوه

وقتی صحبت از تولید محتوای انبوه مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی می‌شود، ChatGPT  خود را به عنوان بازیگر اصلی در این صحنه معرفی می‌کند. هنگام تولید و پاسخ به پست‌های فیسبوک، توییت‌ها، پست‌های لینکدین، کپشن‌های اینستاگرام و توضیحات کوتاه کلیپ‌های یوتیوب این ابزار خود را به عنوان یکی از بهترین‌ها معرفی می‌کند.

 توجه داشته باشید که اگرچه ممکن است محتوای تولیدی توسط Chat GPT در نگاه اول کاملا چشمگیر به نظر برسد، اما ممکن است گاهی اوقات حالتی عمومی و کلی داشته باشد. تمایل به استفاده از عبارات تکراری و نیاز به ویرایش و شخصی‌سازی از جمله معایب متن تولید شده توسط این ابزار است.

 

محدودیت‌های CHATGPT به عنوان جایگزین نویسندگان

در حال حاضر ChatGPT تنها از پایگاه داده وسیع اطلاعات خود برای تولید محتوا ستفاده می‌کند. در حقیقت همه آنچه را که می‌داند، ناشی از حجم زیادی داده‌های متنی است که در طول فرآیند یادگیری ماشینی قبل از سال ۲۰۲۱ میلادی به آن داده شده است. این بدان معناست که ChatGPT نمی‌تواند در مورد اتفاقاتی که از  سال ۲۰۲۱ تاکنون رخ داده است، اطلاعاتی را در اختیار بگذارد.

از طرفی اطلاعات دریافتی از این ابزار در برخی موارد ممکن است نادرست یا قدیمی باشد، بنابراین بررسی درستی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. این ربات نمی‌تواند مسئولیت اطلاعات نادرستی را که ایجاد می‌کند، بپذیرد و در صورت ارائه یا انتشار محتوای غیر استاندارد یا نادرست عواقب آن بر عهده کاربر خواهد بود. با این حال، بررسی درستی موارد ممکن است بیشتر از نوشتن محتوای واقعی طول بکشد.

فقدان خلاقیت و اصالت

از ChatGPT می‌توان برای نوشتن شعر و کتاب‌های کودکان استفاده کرد. با این حال، بدون دخالت انسان، این ابزار چیزی نیست جز یک دستیار نگارشی که به شما در پرورش ایده‌هایتان کمک می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند بهترین دوست شما باشد در زمانی که از کلمات غافل می‌شوید.

ناتوانی در درک احساسات و تجربیات انسانی

همیشه به یاد داشته باشید که ChatGPT پیچیدگی زبان و مکالمه انسان را درک نمی‌کند. این ابزار برای تولید کلمات بر اساس ورودی داده شده و الگوهای از پیش تعیین شده، آموزش دیده است و معنای واقعی آن کلمات را درک نمی‌کند. بنابراین هر پاسخ ایجاد شده احتمالا سطحی و فاقد عمق و دیدگاه احساسی است. تفاوت اصلی این است که یک نویسنده، معمولا هدف و پیام متن را در نظر می‌گیرد و در نگارش خود، محتوا را بر آن اساس تنظیم می‌کند.

آینده CHATGPT در نوشتن محتوا

اکثر متخصصان مطمئن هستند که آینده نویسندگی احتمالا ترکیبی از هوش مصنوعی و مهارت‌های انسانی خواهد بود. نویسندگان همچنان دیدگاه‌ها و خلاقیت‌های منحصربه‌فرد خود را به عنوان یک برگ برنده در اختیار خواهند داشت و تنها نکته کلیدی در همکاری ماشین و انسان، یافتن یک نقطه تعادل بین آن‌ها است. در حال حاضر، ChatGPT  و نویسندگان برای همکاری در موارد زیر مناسب هستند:

  • نگارش رئوس مطالب: ChatGPT می‌تواند از ابتدا خطوط کلی مقاله را بر اساس ورودی شما به صورتی منسجم ایجاد کند. بسیاری از نویسندگان از این فعالیت اغلب وقت‌گیر استقبال می‌کنند.
  • نوشتن متقاعد کننده: برخلاف برخی از نویسندگان، هوش مصنوعی هنگام کار بر روی یک پروژه هرگز صبر خود را از دست  نمی‌دهد بلکه با خویشتن‌داری، نوشته شما را به صورت متعاقدکننده‌ای به سطح بعدی می‌برد.
  • کمک به نگارش خلاق: ChatGPT می‌تواند پیشنهاداتی را برای کمک به نویسندگان ارائه دهد تا بر موانع خلاقیت در نویسندگی غلبه کنند و ایده‌های تازه را توسعه دهند.
  • داستان سرایی: این ابزار می‌تواند دیالوگ‌ها و طرح‌هایی را بر اساس ورودی‌های نویسنده با هدف خلق داستان‌های جذاب پیشنهاد کند.
  • دستیارهای شخصی: از ChatGPT می توان به عنوان دستیارهای مجازی نگارش متون استفاده کرد. این موضوع بویژه می‌تواند در برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها و یادآوری آن‌ها، ارسال ایمیل کمک بسیاری باشد.

نقش CHATGPT در تقویت مهارت نوشتن انسان

برای اینکه قدرت ChatGPT برای آینده نویسندگان کمتر دلهره‌آور باشد، سیستم های آموزشی کنونی باید زمان بیشتری را صرف تمرکز بر پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت کنند، موضوعاتی که این ابزار قادر به پوشش‌دهی آن نیست. برای تشویق تفکر سطح بالاتر در سطوح ابتدایی مدارس، دانش آموزان باید مهارت‌های نوشتاری اولیه را بیاموزند. اینکه چگونه ایده‌های خود را سازماندهی کنند و برای اهداف مختلف بنویسند. آنها همچنین باید نحوه برنامه‌ریزی، تهیه پیش‌نویس، چگونگی گرفتن و ارایه بازخورد و نوشتن موثر برای هدف و مخاطب خاص را بیاموزند.

بعد از آن برای اینکه ChatGPT مکمل نویسندگان باشد، آن‌ها لازم است با صداقت کار کنند تا متوجه نقص‌های ربات از نظر منطق، سازگاری، دقت و خلاقیت شوند. این موضوع به خصوص در فضای آنلاین بسیار به چشم می‌آید؛ اگر استفاده از این ابزار برای ارسال محتوای بی معنی و سئو در فضای مجازی صرفا در جهت اهداف رتبه‌بندی باشد، نباید از آن استفاده شود. بکار بردن محتوای تولید شده آنلاین برای سئو توسط ChatGPT می‌تواند منجر به ایجاد متون تکراری شود که بر رتبه و دیده شدن یک وب سایت در موتورهای جستجو تاثیر منفی می‌گذارد. همیشه بهترین کار تولید و بکارگیری محتوای اصیل و منحصر به فرد است که به طور خاص برای وب سایت شما نوشته شده است.

توصیه مهم به نویسندگان: از ChatGPT استفاده کنید و نگران نباشید!

این موضوع غیر قابل چشم پوشی است کهChatGPT   و سایر ابزارهای مشابه احتمالا در طیف گسترده‌ای از صنایع و حوزه‌ها استفاده خواهند شد و شما این انتخاب را دارید که خود را با این پیشرفت تطابق دهید یا از آن عقب بمانید. بهترین راه پیش رو این است که این فناوری را بشناسید و یاد بگیرید که از آن به خوبی استفاده کنید. در عین استفاده صحیح و مطلوب از آن به ChatGPT اجازه ندهید همه کارها را انجام دهد.

به عبارتی در پاسخ به سوال جایگزینی این ابزار با نویسندگان، همه چیز به نحوه نگاه شما به آن بستگی دارد. از یک طرف، ChatGPT در تولید سریع و دقیق محتوای نوشتاری مانند وبلاگ‌ها، گزارش‌ها و ایمیل‌ها بسیار موثر است. از سوی دیگر، هنوز به نویسندگان نیاز دارد تا دیدگاه‌ها و خلاقیت‌های منحصربه ‌فردی را که مدل‌های هوش مصنوعی از لحاظ احساسی هنگام تولید محتوا فاقد آن هستند، به آن اضافه کنند. به طور خلاصه، این بدان معنی است که هوش مصنوعی جایگزین برخی از اشکال نوشتاری انسان خواهد شد، اما فقط برای سرعت بخشیدن به فرآیندها و آزاد کردن زمان افراد برای سایر کارهای مهم نوشتاری. پس کافی است نگران نباشید و از این فناوری در جای درست خود استفاده کنید.

مرجع:

nichepursuits

نظر شما

سه × دو =